Schepenlijst

m.s. Amsteldiep
m.s. Amstelhoek
m.s. Amstelhof
m.s. Amstellaan
m.s. Amstelmeer
m.s. Amstelmolen
m.s. Amstelmolen
m.s. Amstelpark
m.s. Amstelsluis
m.s. Amstelstad
m.s. Amstelveen
m.s. Amstelveld
m.s. Amstelveld
m.s. Antilla Bay
m.s. Antilla Cape
m.s. Goeree
m.s. Hollands Brink
m.s. Hollands Burcht
m.s. Hollands Diep
m.s. Hollands Dreef
m.s. Hollands Duin
m.s. Koningswaard
m.s. Putten
m.s. Schouwen
m.s. Voorne
m.s. Walcheren
Neddrill 1 ex Goeree
Neddrill 2 ex Schouwen
s.s. Ameland
s.s. Doelwijk
s.s. Kaap Hoorn
s.s. Maasbracht
s.s. Maasbree
s.s. Stolt Munttoren
s.s. Stolt Westertoren
s.s. Vlieland
test
 

December 2007

Leuk dat je deze Holland Bulk Transport (H.B.T.) site bezoekt. Deze site ben ik begonnen na de ontdekking van een site over de Hollandse Vrachtvaart Maatschappij (H.V.M) www.hollandsburcht.nl Deze rederij is een van de maatschappijen waaruit de H.B.T is ontstaan. De H.B.T. heeft bestaan van 1 juli 1970 tot mei 1977. Daar er een aantal maatschappijen fuseerde en opgingen in de Nederlandse Scheepvaart Unie werd besloten bepaalde scheepstypen die bij de verschillende rederijen voeren in specifieke rederijen onder te brengen. Holland Bulk Transport werd de rederij waar schepen in de "algemene vrachtvaart" werden ondergebracht. Dit waren bulkcarriers, tankers en traditionele schepen. Dit laatste type schip, zoals de Hollands Diep en de Amstelhoek, had 3 ruimen voor en 2 ruimen achter de opbouw met laadgerei en tussendekken.

In totaal werden door de diverse rederijen 26 schepen in gebracht. De Hollands Dreef van de Hollandse Vrachtvaart Maatschappij werd een maand voor het samengaan verkocht.

Van de volgende rederijen werden schepen ingebracht:

  • Verenigde Nederlandse Tankvaartrederij
  • Koninklijke Rotterdamse Lloyd en dochters
    • Stoomvaart Maatschappij Rotterdam
    • Scheepvaart Maatschappij Triton
  • Koninklijke Java China Paketvaart Lijnen en dochters
    • Hollandse Vrachtvaart Maatschappij
    • Nederlandse Tank- en Pakketvaart Maatschappij
  • Stoomvaart Maatschappij Nederland en dochter
    • N.V. Reederij Amsterdam
  • Rederij Antillen

Het kantoor van de nieuwe maatschappij werd gevestigd op de tweede verdieping van het mooie Scheepvaarthuis aan de Prins Hendrikkade 108-114 te Amsterdam. Het kantoor van de H.B.T. verhuisde na enige jaren naar de van Vollenhovenstraat in Rotterdam. Hier werden de drie rederijen binnen de Nederlandse Scheepvaart Unie in een pand geplaatst. De twee andere rederijen binnen de Nederlandse Scheepvaart Unie waren:

  • Nedlloyd N.V.
  • Koninklijke Java-China Paketvaart Lijnen of/te wel K.J.C.P.L. (Royal Interocean Lines R.I.L)

Gedurende de periode dat de H.B.T. bestond werden er heel wat schepen verkocht en vond er ook nieuwbouw plaats.

In mei 1977 vond er een naamsverandering plaats van Nederlandse Scheepvaart Unie in Koninklijke Nedlloyd Groep. Toen viel ook het doek voor de H.B.T. Ook was dit het einde voor de K.J.C.P.L. Het kantoor verhuisde van Rijswijk naar de Houtlaan in Rotterdam.

Zoals je wel zult begrijpen zal deze site nog verder uitgebouwd worden daar ik niet instaat ben om al het materiaal ineens te plaatsen. Zo heb ik een complete serie fotos van de machinekamer van de Amstelmeer.

De bemanningslijsten zullen bij elkaar gezocht moeten worden. In de Unieschakel (op de monsterrol) en de Nedlloyd fleet news (monsterrol) werden elke maand de nieuw aangemonsterde bemanningsleden vermeld. Daar het bij de H.B.T. bijna nooit voorkwam dat de gehele bemanning werd gewisseld is dit een zoekplaatje. Als je nog enige van de hierboven vermelde maanduitgaven hebt houd ik mij aanbevolen. Zo hoop ik de schepen gedurende 7 jaar te voorzien van de mensen die er op gevaren hebben.

Mocht je verder nog in het bezit zijn van fotos, bemanningslijsten, maatschappij documenten enz. of verhalen weten over de H.B.T. periode laat het mij dan even weten.

Veel van de fotos zijn niet van de kwaliteit die we heden ten dagen zo gewend zijn. Mijn eigen zwart/wit fotos heb ik met een speciaal foto bewerkingsprogramma weer wat op weten te lappen en toch geplaatst. Oud opvarenden zullen ze zeker herkennen.

Het maken van deze H.B.T.-site was niet mogelijk geweest zonder de medewerking van:

  • Hans Rienstra
  • Abraham Jansen
  • Alex Hertog
  • Arie Hazebroek
  • Han Visser
  • Maritiem Digitaal
  • D.J. van Rijn, I.D. Bureau
  • en de vele oud HBTers

Inloggen