Schepenlijst

m.s. Amsteldiep
m.s. Amstelhoek
m.s. Amstelhof
m.s. Amstellaan
m.s. Amstelmeer
m.s. Amstelmolen
m.s. Amstelmolen
m.s. Amstelpark
m.s. Amstelsluis
m.s. Amstelstad
m.s. Amstelveen
m.s. Amstelveld
m.s. Amstelveld
m.s. Antilla Bay
m.s. Antilla Cape
m.s. Goeree
m.s. Hollands Brink
m.s. Hollands Burcht
m.s. Hollands Diep
m.s. Hollands Dreef
m.s. Hollands Duin
m.s. Koningswaard
m.s. Putten
m.s. Schouwen
m.s. Voorne
m.s. Walcheren
Neddrill 1 ex Goeree
Neddrill 2 ex Schouwen
s.s. Ameland
s.s. Doelwijk
s.s. Kaap Hoorn
s.s. Maasbracht
s.s. Maasbree
s.s. Stolt Munttoren
s.s. Stolt Westertoren
s.s. Vlieland
test
 

Nieuws

Op deze pagina worden de laatste nieuwsberichten getoond.

 

2021-02-11: Home page


Op de startpagina is een nieuwe rubriek toegevoegd. Klik op "Over HBT" en je vindt allerlei documenten betrekking hebbende op de HBT. Ook hiervoor ben ik nog op zoek naar documenten en ander materiaal!. 

Downloaden wil niet zeggen dat je het arikel opslaat op de computer maar dat je het kunt lezen.

 

 

 

2020-11-22: bijna aandrijving


Vandaag fotos geplaatst van de bijna "aandrijving" van de Amstelmeer.  Bij aanlopen Djedha kreeg kaptein Salwegter te horen dat hij niet naar binnen mocht. Hoe loods je dan een lege bulkcarrier tussen alle voor anker liggende schepen weer naar open zee! Zo dus, zonder schade.

     

 

2020-11-21: SMN


Bij de links is de site van de Stoomvaart Maatschappij Nederland toegevoegd. O.a. het m.s. Koningswaard en het s.s. Kaap Hoorn behoorde bij deze maatschappij.

 

2020-10-26: weer bereikbaar


Na een aantal maanden van het internet "verdwenen" te zijn is de HBT-site eind oktober weer bereikbaar en ga ik weer verder. Heb je nog fotos of andere info, alles is welkom. 

 

2020-01-23: t.t. Kaap Hoorn


Van Hans Rienstra/HVM  4 fotos van een "pas opgeleverde" Kaap Hoorn geplaatst. 

 

2019-11-30: Nieuwe kleuren fotos


Heb van de Amstelhof 2 kleurenfotos kunnen aanschaffen. Een van de aankomst (in ballast) en een van het vertrek (geladen) Vancouver.

 

2019-11-28: inloggen


Regelmatig krijg ik de vraag wat de inlog gegevens zijn?. Deze heeft U op de HBT-site niet nodig. Alles is te bekijken voor U. 

 

2018-03-27: Goeree


Vandaag wat bemannings fotos geplaatst, genomen aanboord van de Goeree door Edwin Hayer. Hij is in 1969 nog in dienst gekomen bij de HVM als leerling wtk op de Hollands Burcht. Vervolgens heeft hij van oktober 1970 tot mei 1971 op de Goeree gevaren.

 

2018-03-25: Maasbracht


Van Hugo Huiskamp, oud wtk, heb ik een aantal fotos gehad en geplaatst van de Maasbracht. Heel speciaal zijn de fotos van de accomodatie. Van de vele HBT schepen krijg ik zelden fotos binnen van de accomodatie of de brug.

 

 

 

2016-11-16: gastenboek


Door een blokkage kwamen de mailtjes voor het gastenboek  sinds december 2015 niet meer binnen. Na het inschakelen van de IT-specialist kwamen er vandaag in eens weer 8 nieuwe mailtjes in het gastenboek te staan. Dank daarvoor. 

 

2014-03-03: Amstelmolen


Ben in het bezit gekomen van een wandbord met daarop het silhout van de in 1975 gebouwde Amstelmolen. Wie kan mij meer vertellen over dit wandbordje. Werd het door de werf geschonken? en aan wie?.

Kijk voor een grotere foto bij de scheepsfotos van de Amstelmolen.

 

2014-02-06: foto/dia materiaal


Heeft U, na het zien van deze site, ook foto en of dia materiaal dat geplaatst zou kunnen worden en heeft U niet de mogelijkheid dit te digitaliseren neemt U dan even contact met mij op. Ik kan U daarbij helpen.

 

2014-01-13: reunie HVM


Op 6 mei a.s. vindt er weer een reunie plaats voor oud HVM-medewerkers. Opgave via de HVM-site van Hans

http://www.hollandsburcht.nl/index2.html

 

 

2013-12-05: Stork-Hotlo van de voormalige Schouwen


Vandaag het bericht ontvangen dat de Stork-Hotlo in Brazilië zal worden gesloopt. Een kant van het verhaal kunt U lezen op

www.sos-hotlo.nl

 

 

2012-08-20: Stork-Hotlo


De Stork-Hotlo van de ex Schouwen, ex Neddrill 2 en Noble Roger Eason staat in Angra dos Reis op de wal voor verscheping naar Nederland.

 

 

2012-07-10: Stork-Hotlo van de voormalige Schouwen


9 juli 2012 heeft het bestuur van de stichting SOS-Hotlo het besluit genomen om door te gaan met hun actie de Stork-Hotlo van de ex Schouwen, ex Neddrill 2 en nu de Noble Roger Eason naar Hengelo/Overijsel te halen. Lees meer hierover op www.sos-hotlo.nl

 

 

 

2012-03-04: Afbeeldingen


Van Hans Sluijter, ten tijde van de HBT stuurman, heb ik van diverse schepen foto's gekregen. Ik begin met de bemanningsfoto's te plaatsen gemaakt aanboord van de Amstelstad rond de kerst van 1973. O.a. herkenbaar is 4de wtk Peter Bon. 
 

2012-02-27: Bemanningslijsten


De bemanningslijsten zijn nu aangevuld tot en met december 1977. Originele lijsten zijn altijd welkom voor plaatsing op de HBT-site.
 

2012-02-02: Bemanningslijsten


Dankzij Peter Lensen, o.a. oud HBT-wtk, ben ik in het bezit gekomen van de lijsten van 1975 tot ver in 1980. De komend periode ga ik deze plaatsen tot en met die van december 1977, het jaar waarin Holland Bulk Transport overging in Nedlloydbulk. De eerste aangepaste lijsten van 1975 zijn die van de Amstelhof, Amstelveen, Hollands Burcht, Putten, Amstelpark, Amstelmeer en Antilla Bay.

   

 

2011-07-29: Rederij Amsterdam site


MEDEDELING: De Rederij Amsterdam site is tijdelijk "uit de lucht". Over enige tijd is deze weer te zien bij een andere provider.
 

2011-07-10: Kaap Hoorn en Ameland


Van Aart Hoekstra heb ik een serie mooie foto's ontvangen van de Kaap Hoorn en de Ameland. Begin met het plaatsen van de Kaap Hoorn foto's. Ook heeft hij wat documenten gestuurd. Hier zal een nieuwe rubriek voor gemaakt moeten worden.
 

2010-11-03: Stork Hotlo site


De nieuwe site van de stichting Save Our Stork-Hotlo, SOS-Hotlo is in gebruik genomen.

Kijk op:  www.sos-hotlo.nl

 

2010-10-27: Scheepsbel


Wie kan vertellen waar de scheepsbel van de Schouwen is gebleven. Deze is bij de verbouw van de Schouwen in Yokohama verwijderd. Het zou mooi zijn als deze in het Stork Hotlo museum in Hengelo zou komen te hangen.
 

2010-03-27: Stork Hotlo


In een voorgaand bericht is al gemeld dat een groep oud werktuigkundigen het plan heeft om de laatste, nog in bedrijf zijnde, Stork Hotlo scheepsdieselmotor, te behouden voor het nageslacht.

Deze stond aanboord van de Schouwen van de HBT. Dit schip is verbouwd tot boorschip en in 1977 in de vaart gekomen als Neddrill 2. Gedurende 1996 is het schip over genomen door Noble en als Nobel Roger Eason gaan varen.

December 2009 hebben de documenten voor de opterichten stichting de notaris gepasseerd. De stichting "Save Our Stork (SOS) - Hotlo" is dus nu officieel.

De ombouw van de Noble Roger Eason is gepland in 2012. 

 

 

2009-11-24: geplaatst


Afgelopen weken weer heel wat foto's geplaatst. O.a. de door mij gemaakte machinekamer foto's van de Amstelmeer.

En verder de machinekamer foto's van Leen Brouwer gemaakt op de Maasbree, Maasbracht en Amstelmolen.

Tot slot de bemanningsfoto's, ook weer van Leen Brouwer, gemaakt aanboord van de Amstelhof, Kaap Hoorn, Maasbree en Maasbracht.  Op het laatste schip heeft hij 4 reizen gemaakt waardoor de op de foto's geplaatste data niet juist kunnen zijn. Hij heeft de volgende periodes op de Maasbracht gevaren; 09-'76/01-'77, 04-'77/09-'77, 01-'78/05-'78 en 07-'79/12-'79.

 

 

2009-08-22: Fotos van o.a. de boorploeg op de Neddrill 2


Vandaag foto's geplaatst van o.a. de "boorploeg" van de Neddrill 2. Niet duidelijk is wanneer deze zijn gemaakt. Ik heb het vermoeden dat dit niet zo lang na de oplevering van de Neddrill 2 is. Deze foto's lagen nog aanboord van de Noble Roger Eason.

 

 

2009-05-04: Stork Hotlo van de m.s. Schouwen


SOS, Hotlo naar Hengelo.

Save our Stork, Hotlo to Hengelo.

Laatste nog werkende Stork Scheepsdiesel prominente plaats in Hengelo?

Veel Nederlandse koopvaardijschepen waren in het verleden uitgerust met een Stork scheepsdiesel. De laatste nog werkende Stork scheepsdiesel staat in een boorschip welke onder de naam Nobel Roger Eason boringen verricht in de wateren voor Brazilië. Op niet al te lange termijn zal deze Stork scheepsdiesel, van het type Hotlo, worden vervangen door een nieuwe motor. Een aantal particulieren willen dit unieke stuk maritiem erfgoed redden van de sloop. Doel is deze Stork-Hotlo scheepsdiesel een prominente plek te geven in Hengelo, bij voorkeur in het Hart van Zuid, de plaats waar de motor oorspronkelijk vandaan komt.

Het ideaalbeeld: De Stork scheepsdiesel op een prominente plek ergens in Hart van Zuid, herkenbaar, toegankelijk en bijvoorbeeld eens per week werkend om de Hengeloërs daarmee te herinneren aan hun rijke industriële verleden. De afmetingen van de motor zijn ca: 13 x 5 x 11 m (lxbxh).

De initiatiefnemers willen zich inzetten om de financiering van dit project rond te krijgen (vervoer, opbouw en exploitatie).

De site www.sos-hotlo.nl zal begin 2010 gereed zijn.

Bent u geïnteresseerd, wilt u informatie, of denkt u een bijdrage te kunnen leveren, reageer dan per email  info@sos-hotlo.nl

 

 

 

2009-04-25: Nieuwe Tonge


Vandaag heb ik 16 foto's geplaatst van de eerste reis van de Nieuwe Tonge. Deze zou 3 jaar later de Amsteldiep gaan heten. Deze foto's heb ik ontvangen van Kees Storm die na bijna 60 jaar nog veel namen van zijn maten wist!! Ze zijn te vinden onder "bemanning" bij de Amsteldiep.

 

 

2009-04-21: Neddrill 1 ex Goeree


Vandaag een serie van 6 unieke kleurenfoto's van de Neddrill 1 geplaatst gemaakt door Francoise Massard bij een werf in Marseille gedurende 1983. 
 

2009-03-07: m.s. Schouwen


Vandaag weer wat bemannings- en accomodatiefotos van de Schouwen geplaatst. Deze zijn gemaakt op de laatste reis van het schip in 1976. O.a. een paar fotos van 2de wtk Bakker die ook zijn laatste reis maakte en hierna met pensioen ging.

 

If a former Indonesian H.B.T. employee visits this site please contact me. Maybe boatswain Melkiani Piris who sailed on the Schouwen and Putten for years.

 

 

2009-02-06: Wie kan Jaap Lammerse helpen?


Jaap zoekt info over de tijd dat de schepen nog bij de Reederij Amsterdam voeren. 

 Hi, ik ben bezig met de amstelmolen reisverslag 66/67.
op zoek naar bemanningsleden en info
ook over amstelstad 62/64 en amstelpark vanaf werf tot beiroet

e-mail adres j.lammerse@casema.nl

 

2008-11-30: Bemanningsfotos


De tot nu toe geplaatste bemanningsfoto's zijn gemaakt gedurende de volgende periodes:

Hollands Brink      17-09-1972/23-12-1972

Amstelhof            11-02-1973/28-08-1973

Schouwen             19-11-1973/17-05-1974

Hollands Burcht     31-07-1974/19-01-1975

 

 
 

2008-11-07: Amstelveld en Amstelstad


Van Jacob de Mos heb ik bemanningsfoto's ontvangen gemaakt aanboord van de Amstelveld en de Amstelstad.

Hij zat in de periode 5-12-1970 en 24-06-1971 aanboord van de Amstelveld. Hij merkte nog op dat bij vertrek St.Johns/Canada er erg veel ijs lag en dat toen 1 van de schroefbladen beschadigd is. In ballast zijn ze toen in 3 weken naar Singapore gevaren voor een docking. "Het schip leek wel een hobbelpaard tijdens die reis" meldde hij.

Van 15-11-1971 tot 23-3-1972 zat hij vervolgens op Amstelstad.

 

 

2008-06-15: Laatste 2 schepen op de lijst


Vandaag heb ik 2 schepen aan de schepenlijst toegevoegd. Dit zijn de Neddrill 1 en 2 respectievelijk de voormalige H.B.T. schepen Goeree en Schouwen.
 

2008-05-28: Gastenboek


Heb je iets in het gastenboek geschreven en is dit 2 dagen na het plaatsen nog niet te zien, stuur mij dan even een mailtje. Er zijn nog al wat problemen met ongevraagde spam plaatsingen in het gastenboek.
 

2008-05-20: Leen Brouwer


Vandaag een dvd ontvangen van Leen Brouwer, wtk, met o.a. foto's van de Maasbree en de Maasbracht. Deze zullen de komende maanden geplaatst worden.
 

2008-04-08: Anne Niemantsverdriet


Foto's ontvangen van Anne Niemantsverdriet die van 24 juni 1970 tot 7 januari 1971 als wtk gevaren heeft op de Ameland. De machinekamer foto's zijn geplaatst. De andere zullen binnenkort geplaatst worden.
 

2008-03-12: Mijn reis


De schepen waar ik op gevaren heb worden voorzien van een afdeling "mijn reis". Hier is te zien waar we zoal naar toe zijn geweest en of we geladen of leeg waren. Tevens is de lading soort vermeld. Verder zijn hier alle fotos te zien die ik tijdens de reis, overal ter wereld, heb gemaakt.Ik ben begonnen met de Hollands Brink.

Wil je weten waar de foto is gemaakt? Bij veel fotos heb ik vermeld waar de foto is genomen. Klik met de rechterkant van de muis op de foto en dan op eigenschappen. Dan verschijnt het adres (URL) met aan het eind de info. Voor veel van de andere fotos van bijvoorbeeld de machinekamer kun je dit ook doen. 

 

 

 

2008-02-07:


Dat Holland Bulk Transport toch nog wat zegt bleek toen ik onlangs dit mailtje ontving via de site:

 Geachte heer/mevrouw,

In verband met een pilot project in Archangelsk , is het voor de begroting nodig een richtprijs te weten voor (regulier) transport van korrels (bulk;stortgewicht 1,6) van Archangelsk naar een Nederlandse haven.
De vragen zijn wat de kosten per ton ongeveer zullen zijn en de maximale hoeveelheid (m3) die geladen kan worden.

Bij voorbaat dank ik u voor de moeite.

Vriendelijke groet,

Project coordinator.

Heb de namen maar even weg gelaten.

 

2008-01-26: E-mail adressen


Zie je in het gastenboek de naam van een oude bekende laat het mij dan even weten probeer ik jullie weer met elkaar in kontakt te brengen. Voor alle duidelijkheid ik geef geen e-mail adressen door aan anderen.

 

2008-01-20: Update schepenlijst


Er zijn weer 2 schepen toegevoegd aan de schepenlijst. Het zijn de Antilla Bay en de Antilla Cape.
 

2008-01-17: Bemanningsfotos


De Amstelmeer, Hollands Burcht en de Schouwen zijn nu voorzien van bemanningsfoto's. Links in de bovenhoek zijn ze voorzien van het jaar dat de foto's gemaakt zijn. 

 

2008-01-15: Diverse berichten


Vandaag zijn de laatste beschikbare bemanninslijsten op de site geplaatst. Originele zijn natuurlijk altijd welkom. Deze gaan ook geplaatst worden.

Ook heb ik al foto's mogen ontvangen van Piet Versprille, oud wtk, waar onder 2 bemanningsfoto's van de Kaap Hoorn en 2 foto's van de Neddrill 1, de oude Goeree.

Verder helpt Bram "Walvis" Jansen, oud wtk, mij met het opsporen van de fouten op de site.

 

2008-01-07: Site Holland Bulk Transport


Maandag 7 januari 2008 is de site dan eindelijk klaar. D.w.z. de basis. Nu moet er heel wat "ingevuld" worden. Ook komen er nog aanvullingen.

De bemanninslijsten heb ik nu compleet van eind 1971 tot begin 1975. Wie mij verder kan helpen de rest te verkrijgen, graag.

Ook komt er nog een aanvulling voor de oude Schouwen die verbouwd is tot Neddrill 2 en nu nog steeds vaart als Noble Roger Eason. Heb je foto's of documenten??

 

2007-12-12: Startpagina tekst


December 2007

Leuk dat je deze Holland Bulk Transport (H.B.T.) site bezoekt. Deze site ben ik begonnen na de ontdekking van een site over de Hollandse Vrachtvaart Maatschappij (H.V.M) www.hollandsburcht.nl Deze rederij is een van de maatschappijen waaruit de H.B.T is ontstaan. De H.B.T. heeft bestaan van 1 juli 1970 tot mei 1977. Daar er een aantal maatschappijen fuseerde en opgingen in de Nederlandse Scheepvaart Unie werd besloten bepaalde scheepstypen die bij de verschillende rederijen voeren in specifieke rederijen onder te brengen. Holland Bulk Transport werd de rederij waar schepen in de "algemene vrachtvaart" werden ondergebracht. Dit waren bulkcarriers, tankers en traditionele schepen. Dit laatste type schip, zoals de Hollands Diep en de Amstelhoek, had 3 ruimen voor en 2 ruimen achter de opbouw met laadgerei en tussendekken.

In totaal werden door de diverse rederijen 26 schepen in gebracht. De Hollands Dreef van de Hollandse Vrachtvaart Maatschappij werd een maand voor het samengaan verkocht.

Van de volgende rederijen werden schepen ingebracht:

  • Verenigde Nederlandse Tankvaartrederij
  • Koninklijke Rotterdamse Lloyd en dochters
    • Stoomvaart Maatschappij Rotterdam
    • Scheepvaart Maatschappij Triton
  • Koninklijke Java China Paketvaart Lijnen en dochters
    • Hollandse Vrachtvaart Maatschappij
    • Nederlandse Tank- en Pakketvaart Maatschappij
  • Stoomvaart Maatschappij Nederland en dochter
    • N.V. Reederij Amsterdam
  • Rederij Antillen

Het kantoor van de nieuwe maatschappij werd gevestigd op de tweede verdieping van het mooie Scheepvaarthuis aan de Prins Hendrikkade 108-114 te Amsterdam. Het kantoor van de H.B.T. verhuisde na enige jaren naar de van Vollenhovenstraat in Rotterdam. Hier werden de drie rederijen binnen de Nederlandse Scheepvaart Unie in een pand geplaatst. De twee andere rederijen binnen de Nederlandse Scheepvaart Unie waren:

  • Nedlloyd N.V.
  • Koninklijke Java-China Paketvaart Lijnen of/te wel K.J.C.P.L. (Royal Interocean Lines R.I.L)

Gedurende de periode dat de H.B.T. bestond werden er heel wat schepen verkocht en vond er ook nieuwbouw plaats.

In mei 1977 vond er een naamsverandering plaats van Nederlandse Scheepvaart Unie in Koninklijke Nedlloyd Groep. Toen viel ook het doek voor de H.B.T. Ook was dit het einde voor de K.J.C.P.L. Het kantoor verhuisde van Rijswijk naar de Houtlaan in Rotterdam.

Zoals je wel zult begrijpen zal deze site nog verder uitgebouwd worden daar ik niet instaat ben om al het materiaal ineens te plaatsen. Zo heb ik een complete serie fotos van de machinekamer van de Amstelmeer.

De bemanningslijsten zullen bij elkaar gezocht moeten worden. In de Unieschakel (op de monsterrol) en de Nedlloyd fleet news (monsterrol) werden elke maand de nieuw aangemonsterde bemanningsleden vermeld. Daar het bij de H.B.T. bijna nooit voorkwam dat de gehele bemanning werd gewisseld is dit een zoekplaatje. Als je nog enige van de hierboven vermelde maanduitgaven hebt houd ik mij aanbevolen. Zo hoop ik de schepen gedurende 7 jaar te voorzien van de mensen die er op gevaren hebben.

Mocht je verder nog in het bezit zijn van fotos, bemanningslijsten, maatschappij documenten enz. of verhalen weten over de H.B.T. periode laat het mij dan even weten.

Veel van de fotos zijn niet van de kwaliteit die we heden ten dagen zo gewend zijn. Mijn eigen zwart/wit fotos heb ik met een speciaal foto bewerkingsprogramma weer wat op weten te lappen en toch geplaatst. Oud opvarenden zullen ze zeker herkennen.

Het maken van deze H.B.T.-site was niet mogelijk geweest zonder de medewerking van:

  • Hans Rienstra
  • Abraham Jansen
  • Alex Hertog
  • Arie Hazebroek
  • Han Visser
  • Maritiem Digitaal
  • D.J. van Rijn, I.D. Bureau
  • en de vele oud HBTers

Inloggen